Pappa = Snickar´n 31/7-1/8-10

I helgen har vi fått massa hjälp på bygget av pappa. Mamma har som vanligt varit med Tristan och det är en lycka för dem båda! Tristan älskar att vara med mormor och mormor älskar att vara med Tristan.
På schemat lör-sön stod övervåningens golv och skorsten. Fredagen spenderade jag och Peter på IKEA, ska tydligen vara en affär för kvinnor, men hos oss är det tvärtom. Jag verkligen hatar gå på IKEA. Förr var det skitroligt, men nu en pina, varför?! Ingen aning, bara är så! Vi beställde ett kök i allafall, som jag ritat ihop och fått godkänt av gubben, så om 2 veckor kommer vårat garage vara fyllt till bredden med IKEA köksdelar. Vi beställde allt utom kyl/frys och micro. Vi kommer köpa ett SideBySide från Samsung istället. Ja jag vet att det är en liten frys, men nu har vi bestämt att vi ska ha en sån, så kom och säg "va vad det jag sa" den dagen vi gnäller att det är litet! Micron med inbyggd köksfläkt har IKEA slutat med så då blir det att beställa från nån annan istället.
Åter till lördagen. Pappa och Peter tog bilen hem runt 11 på lör fm. De började med att riva några plattjärn och reglar från gamla takstolarna som var i vägen i golvet i kommande TV-rummet. Jag åkte in till Iggesund och handlade fika och lunch.
Sen drog vi igång med kortlingen utefter långsidorna i golvet. Dels för att staga upp de svajiga golvåsarna och dels för att ha något att lägga golvskivorna på.
Vi kortlade mellan längderna oxå för att få ett stabilare golv. Ikväll ska vi kila golvet för att åsarna inte ska gunga och gneka när vi får på golvet. Jag sågade reglar och gubbarna spikade. Vi läktade även för takgipsen nere i skarvarna. Vi jobbade på till sena kvällen och käkade middag först kl 21:30, samma tid som vi brukar äta när vi är på Kreta typ =)
Söndagen startade gubbsen kl 10:30 på bygget med att göra klart läkten för takgipset nere. Jag körde in mamma och Tristan till stan och handlade lite lunch till gubbarna innan jag åkte hem. Sen drog vi igång storjobbet med att riva skorstenen. Först ut med vedspisen i garaget. Peter kapade rören på den och ut sprutar gammalt "dött" vatten. Alldeles svart och stank shit! Det var så jäkla kletigt och omöjligt att få bort från golv och väggar. Fick skura ihjäl mig, men ut fick vi den och det var bara sätta igång med bilmaskin och plocka tegelsten för tegelsten. Vi jobbade järnet med putsen som var armerad med spik och hönsnät. Det satt så jäkla hårt och var så förbannat slitsamt att få ner, men tillslut så gick det. Lite envishet så går allt =) 
Skorsten nerplockad innebar att en bit av badrumsväggen åkte ner så det är "ac" där inne nu. Å hjälp va det dammade, vi hade som tur va satt upp dammskydd in till "tv-rummet" nere, men köket och badrummet var som i en dimma. Vi hade fått ner hela skorsten runt 20:00 (tog ca 4 tim) och då var det bara städa innan prinsen skulle komma hem. Jag hämtade honom och mamma inne i stan och vi köpte med oss käk. Pappa och Peter var uppe och planerade för beställningen av gips och golvskivor innan mamma och pappa åkte hem runt 22:45, då var det natt på bygget.
Vilken otrolig hjälp vi fått av er, återigen tusen tack! Puss o kram till er!
Idag mån ska vi bygga igen väggen mellan kök och badrum provisoriskt. Peter är inne och köper en sorts flytspackel som vi ska lägga igen hålet som vedspisen stod på. Sen drar vi igång. Jag ska hämta upp mamma i stan runt 16 när hon slutat jobba och ikväll ska vi fixa det sista med elen och kilningen av golv, sen förhoppningsvis så blir det isolera golv i morgon el på ons. Jag hoppas jag slipper =)
//Linda

Torsdag och Fredag i bilder
Vi isolerade väggarna onsdag och torsdag på övervåningen
Torsdag em spenderade Peter med kaffemaskinen som hade pajat. KATASTROF!
Nu fungerar den igen, Tack Peter!

   Lördagen i bilder


Söndagen i bilder







2 Augusti




Kommentarer
Postat av: Mormor Monica

Jisses vad ni jobbade med skitgöra igår. Ni är helt otroliga att jobba på :):)Tur att lillhjärtat var med mig så han slapp vara i röran. Fint blir det och framåt går det <3

2010-08-02 @ 15:43:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback